vrijdag 1 mei 2009

forever overhead



Is het een nachtmerrie? Vallen, vallen, eindeloos vallen?

Gelukkig slaap ik goed en kan ik mij zelf geen nachtmerrie herinneren, maar dat geldt niet voor iedereen en ik heb wel eens verhalen gehoord over een val die eindigt vlak voor de grote klap... met angstzweet wakker wordend...

Wat zou Freud daarvan wel niet zeggen? Heeft het in zijn Traumdeutung met doodsdrift of juist met levensdrift te maken?

Valt Voetvolk forever? De grote klap is duidelijk al geweest en tijdens de val kun je de stilte horen, ja echt. En anders dan in een droom begint de val met paniek. Onderweg wordt er iets verloren... een valhelm die emoties hoorbaar maakt.

Een voorstelling die mij het gevoel geeft in een droom beland te zijn, in een heuse nachtmerrie. Maar deze beweeglijke en levendige voorstelling gaat over levensdrift, het is aangenaam ontwaken:

Langzaam voert Voetvolk je weer terug in de werkelijkheid met een magistrale veiligheidsinstructie. Waar is de airliner die Lisbeth inzet? Ze heeft geen spullen nodig, zelfs geen woorden. Iedereen zal opletten, iedereen zal weten waar de nooduitgangen zijn en hoe het zuurstofmasker werkt... en niemand zal dat ooit nog vergeten.

Zoals de voorstelling 'forever overhead' niet te vergeten is. Bravo!

HET LAKTHEATER

MOET BLIJVEN

gezien in Laktheater/Leiden, april 2009

Geen opmerkingen: