dinsdag 19 april 2011

Indrukwekkende lichaamstaal: HI! MY NAME IS... door Cecilia Moisio


Dans is lichaamstaal, dans is een prachtige manier om emoties uit te beelden. Maar soms is het niet altijd handig emoties te tonen, de sociale context verzet zich daartegen: Je groet iemand door een hand te geven, terwijl je die persoon toch het liefste ter plekke zou wurgen. We kennen het allemaal en we weten ermee om te gaan.

Nieuwe gebruiken (zoals speeddate) en nieuwe media (zoals de elektronische sociale media) maken dat allemaal een beetje moeilijker. Stel je wilt een relatie en je doet mee aan een speeddate. Wil je nog enige kans maken dan moet je het spel meespelen, vooral belangstellend en vriendelijk zijn en een beetje (veel) sociaal liegen. Helaas blijft dan de echte ik, die voor een relatie doorslaggevend is, verborgen. In de echte wereld is dan soms nog een beetje bijstelling achteraf mogelijk, de virtuele wereld biedt die nuances veel minder. Daar ligt de leugen vast, ergens op een harde schijf.

Cecilia stelt dit aan de orde in een opmerkelijke mix van video-art, dans, muziek, theater. Alles sluit op een natuurlijke manier op elkaar aan en de kijker krijgt geen moment rust. Op het puntje van mijn stoel van begin tot eind. Zonodig wordt van T-shirt of van flap gewisseld: 'I think we really connected' of 'lying is loving' voorzover het allemaal nog niet haarscherp duidelijk is: zijn we beland in een wereld waar we met een lachebekje moeten aangeven hoe we ons voelen?

Na afloop weet ik werkelijk niet welk simpel eendimensionaal smiley ik zou moeten kiezen om mijn gevoelens over de voorstelling weer te geven. De dingen zijn gelukkig niet zo eenvoudig en dat geldt zeker voor deze voorstelling: Grandioos!
Ik heb ervan genoten en ik weet dat ik een grote kanshebster voor de BNG Nieuwe Theatermakers Prijs heb gezien. Als Cecilia wint dan mag ik in elk geval nóg een keer komen kijken. Ik vrees dat ik anders toch nog weer eens naar Finland zal moeten en dat is niet erg zeker niet als Cecilia daar ook is.
I don't see you, I see what you're not
I don't see us, I see what we're not...


gezien: 18 april Theater De Regentes, nog te zien onder andere 25 april Bellevue en 27 april LAKTheater Leiden

Geen opmerkingen: