vrijdag 9 september 2011

dubbelslag voor Ilay den Boer


Beleveniseconomie, aandachtseconomie, nieuwe begrippen die aanduiden dat met producten en diensten alleen de wereld niet meer veroverd kan worden.
Dirk Noordman (BNG Cultuurfonds) geeft bij de uitreiking van de BNG Nieuwe Theatermakersprijs zijn visie op theaterbezoek: Van de motieven om theater te bezoeken is de status (‘je moet het gezien hebben’) niet meer een bepalende factor. Daarmee valt een belangrijke groep klanten die wel wat kunnen betalen weg. Amusement en ontwikkeling zijn zeker nog argumenten voor potentiĆ«le bezoekers maar dan moet er wel een hoge kwaliteit staan. Die kwaliteit moet concurreren binnen de beperkte tijd en dus aandacht van de klanten, die toch al overprikkeld worden door de vele aanbiedingen.

Een enorme uitdaging voor theatermakers in de komende jaren om met vakmanschap, zeggingskracht, authenticiteit de positie van theater als spiegel en inspiratiebron uit te bouwen. Dan kan theater een betekenisvolle rol in de samenleving spelen. En die rol invullen is niet eenvoudig onder een gesternte van bezuiniging en een heersende mening dat op cultuur best nog wel wat meer bezuinigd kan worden.

Ilay den Boer lijkt met zijn cyclus ‘Het beloofde feest’ antwoorden op de uitdagingen te hebben gevonden: hoge scores in de categorie ‘de beste voorstelling’, diverse recente theaterprijzen met als laatste de BNG Nieuwe Theatermakers Prijs 2011. Dat hij daarnaast ook een snaar bij het publiek weet te raken levert hem tevens de Publieksprijs op.

De zeven genomineerden geven vooral aan dat de cyclus Theater Blind Date voor hen een unieke manier is om buiten het festivalcircuit op te treden, logistieke problemen op te lossen, door frequent spelen een voorstelling zich zien ontwikkelen, verschillende publieken ervaren...
Misschien staat deze leerervaring bij de minder ervaren deelnemers teveel voorop want de jury is kritisch op het niveau van de voorstellingen. Misschien kan de selectiecommissie zich dat aantrekken?

Geen opmerkingen: