maandag 10 oktober 2011

Arthur Japin, De zwarte met het witte hart




"De eerste tien jaar van mijn leven was ik niet zwart. Ik was op veel manieren anders dan de mensen om mij heen, maar donker was ik niet. Dat weet ik. Er is een dag geweest waarop ik een verkleuring gewaarwerd. Later, toen ik dan eenmaal zwart wás, ben ik weer verschoten."


Wat knap om in één eerste alinea een heel boek samen te vatten... Maar uiteraard weet de lezer dat pas als hij het boek helemaal uit heeft. En dat was dan weer met groot genoegen, kennis te nemen van het historische verhaal van Kwasi en Kwame uit Ashanti-land die een echt Hollandse opvoeding krijgen.
Op basis van de feiten is er door de auteur waar nodig ingevuld, wellicht ook met autobiografische elementen. 


Een boeiende roman die ik dan ook in één ruk wilde lezen. Actuele thema's zoals de slavernij en de wijze waarop een overheid (op basis van onduidelijke geruchten) een loyaal burger dwarsboomt.

Het deed mij in elk geval weer beseffen dat slavernij helaas nog altijd actueel is: 
antislavery.org. Er zouden nu meer "slaven" zijn dan ooit. Oók in ons land!



In dit verband is ook interessant de database van alle slaventransporten, met onder andere de gegevens van de 1577 Nederlandse reizen.

Geen opmerkingen: