donderdag 18 september 2008

Bernhard Schlink: De voorlezer

'Omdat de waarheid van wat je vertelt datgene is wat je doet, kun je het spreken ook laten.' (deel 3 paragraaf 2)

Is het toeval dat ik in de Week van de Alfabetisering Der Vorleser herlees? Met minstens zoveel genoegen als de eerste keer en niet alleen dat: ook de koude rillingen rond de thema's die een rol spelen. Alfabetisering is dan nog het minste, mijn vraag was en blijft: kún je op deze manier leren lezen?

Begrijpelijk en gelukkig dat dit boek in Duitsland in de top staat van boeken voor de lijst, want 'Wat moest en moet mijn generatie, die na de oorlog is opgegroeid, eigenlijk beginnen met de informatie over de verschrikkingen van de vernietiging der joden?' (deel 2 paragraaf 4).
Dan denk ik terug aan een aantal maanden geleden toen ik in
Mauthausen rondliep en de 'werkkamers' van dokter Dood bekeek... Ik beluisterde de gidsen die scholieren vertelden over de onbegrijpelijke geschiedenis en die de les voor de toekomst steeds herhaalden: bemoei je met de politiek, blijf waakzaam, bestrijd vooroordelen, racisme in je eigen omgeving en in de maatschappij. Sta voor de mensenrechten.
De democratie is sterk, helaas is de demagogie ook heel erg machtig.


Ik zie uit naar 'The Reader' met Kate Winslet in de hoofdrol, première in februari 2009.

Geen opmerkingen: