maandag 27 september 2010

Infernopolis door Atelier van Lieshout




Op het eerste gezicht is het geen vrolijk wereldbeeld dat Joep van Lieshout laat zien in de Onderzeebootloods. De titel spreekt boekdelen: Infernopolis.

Daarbij komt de Onderzeebootloods op zichzelf, een treurige rest van een
industrieel hoogtepunt, de Rotterdamse Droogdok Maatschappij.
Maar als leeromgeving, RDMCampus, ongetwijfeld een kansrijke uitdaging.

Van Lieshout laat vooral eerder werk zien, althans delen daarvan: the Technocraat, is misschien het meest begrijpelijke, een gesloten circuit van voedingsmiddelen, alcohol, poep en energie.

Systems and organs is origineel en speels. Helaas was er geen bediening in BarRectum noch in de Bikinibar.

Cradle to cradle had ik niet eerder gezien (ook niet op plaatjes) en had ik mij anders voorgesteld. Nu was het een aangrijpende waarschuwing voor het opraken van de hulpbronnen van deze aarde en de mogelijke gevolgen daarvan: zullen de ingrijpende veranderingen kunnen plaatsvinden zonder WWIII ? Veel werk (onder andere Slavenstad) doet mij denken aan WWII en wat ik onlangs nog gezien heb in Oświęcim.

Ik vat het allemaal maar op als waarschuwing en dan is het begrijpbaar en leefbaar. Indrukwekkend en beklemmend dat is het zeker. Wat zal het volgende AVL project zijn?

De troosteloze omgeving van de Onderzeebootloods werkt zeker mee aan het gebrek aan positief uitzicht. Als Boijmans vaker gebruik wil maken van de de grootste tentoonstellingsruimte van ons land dan moet er wel (minimaal) een verfje op!





Geen opmerkingen: