woensdag 23 november 2011

niet geschikt voor consumptie

De laatste weken ondanks al mijn preventie-maatregelen toch een paar keer jeuk gehad, 's avonds. Ik vind dat erg vervelend en ook wel alarmerend, het gaat nu zolang goed en het begint altijd met een beetje jeuk en dat wordt dan steeds erger tot situaties die je nooit (meer) hoopt mee te maken en die ik gelukkig nog steeds kan navertellen... Duidelijk dat de omega-5-gliadines onder omstandigheden hun werk proberen te doen, gelukkig blijven de incidenten beperkt...


Een oorzaak is niet duidelijk, maar als ik de aanbieding Zweedse balletjes  (glutenvrij!) nog een keer aanschaf en sta te bereiden om in te vriezen valt me het etiket op: paneermeel* zit erin, met een sterretje en dat betekent puur van biologische oorsprong.
Dat wordt een telefoontje naar de klantenservice en als ik dan een geruststellend antwoord krijg voel ik mij als die fantastische mensen van Keuringsdienst van Waarde. Ik vraag door: Wát voor sóórt paneermeel? en het antwoord daarop moet even worden nagevraagd. Eigenlijk weet je het dan wel en als ik zal worden teruggebeld dan weet je het zeker: Er is enige verwarring aan de andere kant van de lijn.


Gisteren inderdaad teruggebeld en Wendy vertelt dat mijn product verkeerd geëtiketteerd is, het is niet glutenvrij, dus ook niet graanvrij: er zit verkeerde paneermeel in. Een puur en eerlijk antwoord.


Toch wel jammer, ik ben nu meer dan tien maanden zonder enig incident en had gehoopt toch tenminste één jaar vol te kunnen maken. Met de eindstreep in zicht gaat het mis. Afschuwelijk.


Het geeft toch wel aan dat de uiterste waakzaamheid geboden blijft, maar ja als je een etiket niet kunt vertrouwen. Wendy wentelt zich in excuses en herhaalt dat de hele partij uit de handel is genomen. Ik zou er een rode sticker opplakken maar dat gaat kennelijk niet.


Vandaag krijg ik in de winkel mijn geld terug en de filiaalchef krijgt twee-en-zeventig diepgevroren balletjes, wat heb ik er nog aan? 
En een helleborus voor de schrik: nieskruid, niet geschikt voor consumptie staat er op het etiket: dát is nog eens duidelijk!



Geen opmerkingen: