dinsdag 20 december 2011

de hostie bevat gluten!

Er zijn zo van die boeken die je ooit gelezen hebt en waaraan je periodiek toch weer moet denken. Montaillou is er zo een, een boek dat ik in de jaren ´80 gelezen heb. Wat ik me ervan herinner is dat het begrip ´transsubstantialisatie' een grote rol speelt. En dat begrip valt dan weer in de categorie zaken die passen binnen het antwoord op de vraag in de zesde klas aan de pastoor-deken: ´Wat is geloof?'
-'Dat is als je zeker weet dat iets niet waar is, dat je dan toch zegt dat het wél waar is!'


Hiermee kwam uiteraard aan alle geloofsvragen en geheimenissen van de Katholieke Kerk in onze klas een einde. En de pastoor-deken was ineens verlost van vele kritische vragen. De catechismusles werd plotseling dragelijk voor alle betrokkenen!
In de eerste jaren van het monseigneur-Bekkersgeloof ging ik nog wel op een uitnodiging 'aan allen, van welke denominatie ook, die hier aanwezig zijn' in, om de gezamenlijke maaltijd te nuttigen, maar uiteindelijk vond ik het idee van de transsubstantialisatie zo ongelooflijk dat ik besloot het als geloofswaarheid te aanvaarden en aan zo'n maaltijd niet langer deel te nemen.


Zo'n half jaar geleden, na een uitvaartmis, vroeg één van de aanwezigen of ik niet ter communie ging vanwege (inmiddels) mijn ernstige allergie voor graan. Tot dan ging ik ervan uit dat de hostie een vorm van ouwel was, dus van rijstemeel gemaakt, en dat zou ik zonder bezwaar kunnen eten. Ik vond de vraag wel interessant en zocht en vond dat de hostie inderdaad beslist van glutenbevattend (al is het maar een beetje) graan moet worden gemaakt. Stijn Fens heeft in Trouw van afgelopen zaterdag daarover een hilarisch verhaal geschreven. Dank daarvoor!


Maar er is hoop: ook de aardse verstrekkingen in de Katholieke Kerk vallen onder de voedsel en waren richtlijnen van de Europese Unie: Eind volgend jaar moeten de allergenen duidelijk worden aangegeven. Ik ben benieuwd, de hostie voortaan met opdruk "bevat gluten" of een waarschuwing op de kerkdeur: "u betreedt hier een ruimte waar glutenvormende granen worden verwerkt" (ik ben ook gevoelig voor inhalatie van sporen van graan en zal bakkerijen en molens in bedrijf mijden als ...).


Een nieuw probleem voor mij: wat moet ik als de overledene een uitvaart-eucharistie geboekt heeft en mij daarbij heeft uitgenodigd. Gevaar voor eigen leven! 


Wegblijven of manmoedig binnentreden in de overtuiging dat het gevaar van de kerk niet in de eerste plaats in granen of geloof zit maar vooral in dames en heren die hun hersenen in hun kruis dragen?



Geen opmerkingen: