zaterdag 17 december 2011

'Wat zullen we over 25 jaar terugverlangen naar die goeie ouwe crisis van nu.'




Op weg naar het theater spreken mijn introducee en ik over onze passie voor boeken en het probleem, eigenlijk de noodzaak, om periodiek afscheid te nemen van je lievelingen. Dat dat altijd weer veel moeite kost. En dat je later altijd spijt hebt.
Hoe zou dat voelen als je op de e-books bent overgestapt? Of kun je dan alles eindeloos bewaren als je maar gigs genoeg hebt? Ik denk dat ik wel nog meer zal kunnen genieten van het Gutenberg project waarin (heel) oude literatuur vrij beschikbaar is.


In het theater aangekomen blijkt Kees van Kooten hetzelfde probleem te hebben... gehad, want hij heeft een oplossing gevonden: als de boeken niet te dik zijn kan hij ze verdelen over de beschikbare brievenbusgleuven in de omgeving van dit theater. Wat jammer dat ik niet (meer) binnen de actieradius van het LAK woon. Ik zou graag delen in deze cultuurbank!


Een avond voor Duchenne, en de act van de avond is voorlezen uit eigen en andermans werk: uit Plezierbrevier en tot slot 'Poezen eigen deurtje.' Wat kan het steunen van een goed doel een feest zijn!


Al de verhalen hebben gemeen dat ze nog zo verrassend van nu zijn, de grappen over de actuele situatie in ons land doen je beseffen dat het toch wel jammer is dat het met de Tegenpartij nooit wat geworden is. Kan humor ons redden?


Ach Kees, eerlijk gezegd heb ik ook van boeken van jouw hand afscheid genomen, en tja ook Kopstukken van Godfried Bomans is verdwenen om ruimte voor anderen te maken.
Maar eind 1985 besefte is dat ik ooit een collectors item in handen zou hebben van de Bescheurkalender 1986 en besloot om niet de dagelijks scheurbehandelingen aan te vangen. Ik sla open op maandag 3 maart 1986: 'Wat zullen we over vijfentwintig jaar... '


Vijfentwintig jaar later is bij de Slegte in Arnhem één exemplaar beschikbaar, voor de verzamelaar, in zeer goede staat, voor € 5,-. Zakelijk heb ik betere beslissingen genomen. Toch prijs ik mij gelukkig: ik blader en geniet... terugverlangend naar die goeie ouwe crisis!

Geen opmerkingen: