zondag 27 juli 2008

apenbroodboom


De apenbroodboom of baobab is werkelijk een wonderboom. Ondanks het grote energietekort in Afrika zal de bevolking de baobab laten staan en niet omhakken voor het hout. Daardoor lijkt de boom wel heilig. Toen ik in Afrika was viel de apenbroodboom in het landschap dan ook op.

Er is teveel aan de boom dat bruikbaar en nuttig is. De bast (groeit dan na de oogst weer aan), de vruchten, de bladeren en nu allerlei berichten in de krant dat de Europese Unie de import van de pulp van het vruchtvlees toestaat. Goed bericht.


In de berichten lees ik dat 80% van de vruchten ongeplukt blijft... zelfs de bavianen kunnen niet alles opeten.

´
De vruchten zijn zeer voedzaam en gezond (geliefd en nodig bij/voor de kinderen!), maar ook de bladeren zijn een geliefd product, bindmiddel (worden gedroogd en tot poeder gestampt) in de sausen, een soort maizena-effect. Verder worden van de bast, die weer aangroeit, goede touwen gemaakt. De pitten van de vrucht worden ook gebruikt en bewerkt tot "soembala" voor de saus, waardoor een bijzondere volle smaak wordt verkregen.
Hopelijk worden de vruchten (zeer vitamine- en calciumrijk) en pitten (vooral de kinderen!) niet volledig onttrokken door grote opkopers uit de rijke landen... Wat moeten we met al dat geld als onze kinderen in Afrika minder infectie-resistent en slechte botten krijgen. Vers fruit en melk is toch al zo'n schaars product.´ Aldus mijn vriend in Afrika.

Elders lees ik dat Phytotrade de enorme mogelijkheden gaat exploiteren. Hopelijk gaat dat lukken en springen fair trade organisaties in het ´gat.´ Vooral ook om de oogst om te zetten in halffabrikaten en zoveel mogelijk eindproducten!

Als het waar is dat er een opbrengst van ongeveer $ 1 miljard mogelijk is en werkgelegenheid voor 2.500.000 huishoudens dan is dit allemaal erg goed nieuws voor Afrika. En ook voor mij, want ik vond de vrucht bijzonder én lekker smaken.


Geen opmerkingen: