maandag 14 juli 2008

de koudste plek op aarde



Museum Boerhaave in Leiden is een plek die ik graag bezoek. Gratis met de Museumjaarkaart.

Bij voorkeur blijf ik er niet te lang en bekijk enkele zaken intensief, het is zoveel, alles in één keer.

De dag na de opening van de tentoonstelling 'Jacht op het absolute nulpunt' liep ik ook weer eens binnen, niet geheel toevallig na alle publiciteit. Bij een rondleiding in het Kamerlingh Onnes gebouw was mij ooit verteld dat alle apparatuur van het laboratorium was weggedaan, maar gelukkig, denk ik, is er veel overgebracht naar het Boerhaave.

Het is een heel interessante tentoonstelling geworden. Altijd gedacht dat als je lucht koelt en je gooit weg wat je niet nodig hebt, dat je dan vanzelf Helium overhoudt. Dat zal ook wel zo zijn maar met 0,0004 vol% He in lucht moet je dan wel heel grote hoeveelheden verwerken. Nooit geweten dat onze Nobelprijswinnaar uitging van een heliumhoudend mineraal.

Voor kinderen gaat het oppompen van de 'brandblussers' tot 7 atmosfeer wel erg zwaar. Daar moet iemand bij helpen. Het resultaat is echter de moeite waard om te snappen hoe het allemaal werkt.

Een extraatje is zeker de uitvinders-wedstrijd en de willy-wortel-winnaars. Je zou toch denken dat het opmaak-zakmes voor dames een commerciële toekomst heeft. En de glow-in-the-dark-fiets lijkt direct nuttig en toepasbaar!


Geen opmerkingen: